Floortje Bras
“Mijn naam is Floortje Bras. Altijd druk in de weer met verschillende ideeën en hoe alles met elkaar te combineren. Zo zat ik als kind altijd op verschillende clubjes, studeerde ik af met een dochter op mijn arm en heb ik altijd meerdere werkgevers tegelijkertijd. Ondanks mijn vroege voorliefde voor taal en beeldende kunst, ben ik na de middelbare school de opleiding tot theaterdocent gaan volgen. Schrijven, vormgeving, ( fysiek-) spel, muziek, overdracht en creërend vermogen komen voor mij allemaal samen binnen het vak Theater. In 2007 ben ik dan ook afgestudeerd bij ArtEZ Arnhem als theaterdocent en sindsdien werkzaam als kunstdocent, trajectbegeleiding, actrice en regisseur/ theatermaker.Tijdens mijn studie was ik altijd al op zoek naar:– Echt theater met een maatschappelijke insteek, zonder dat het met een wijzend vingertje is. – De grenzen van het theater. Wanneer is iets theater en wanneer spreek je ineens van een kunstproject?Confronteren, indien nodig, maar vooral ook laten verbazen en mooie dingen laten zien met een randje. Werken vanuit authenticiteit en interdisciplinair werken zijn mijn ding. Je authenticiteit theatraal om- en inzetten in combinatie met taal, beeld en fysiek zorgt voor een sterk aansprekend geheel. (Niet verrassend dat ik stage liep bij het Rotterdams Wijk Theater en in mijn scriptie de verbinding zocht tussen Performance Art en ADHD.) Na mijn afstuderen heb ik eerst vooral bij jeugdtheaterscholen en in het onderwijs gewerkt. Kinderen en jongeren dagen me uit en laten me verbazen. Ik vind het inspirerend om ze in aanraking te laten komen met voor hen ‘rare- of geen kunst’ en ze te laten ervaren wat kunst en cultuur met jou en je omgeving kan doen. Om leerlingen alle facetten van het theater te laten ervaren en ze te coachen in het vinden van hun weg naar volwassenheid.Door, naast het onderwijs, te blijven spelen, trainingen te volgen, me op andere werkgebieden te begeven en geïnspireerd te blijven door andere disciplines, bleef ik mezelf als zelfstandige ontwikkelen. Waardoor ik verschillende trajecten heb kunnen ontwikkelen en geven aan kinderen en volwassenen.Sinds 2013 ben ik als regisseur en trajectbegeider verbonden aan theatergroep ‘de Firma Zorgbehang’. Zij maken voorstellingen over uiteenlopende GGZ onderwerpen. En proberen dmv voorstellingsbezoek, nabesprekingen, verborgen theater, theaterworkshops en speltrajecten, de taboes rondom deze thema’s te verkleinen en/ of weg te halen. De onderwerpen zijn uitdagend en gaan me aan het hart. Regisseren, workshops geven, begeleiden en doceren is toch een ideale combinatie? Absoluut, maar toch begon er weer wat te kriebelen. Ik heb nog veel ideeën die niet precies binnen het kader theater passen of waarvoor ik geen rekening wil houden met eisen van een opdrachtgever. Oftewel, tijd om een eigen stichting op te zetten en samen met anderen mooie interdisciplinaire projecten te creëren, vorm te geven en met het publiek te delen. En daar vonden Okke en ik elkaar.Met onze gezamenlijke ideeën over kunst en kunstbeleving, de drang om nieuwe voorstellingen, performances en andere kunstuitingen te maken, ontstond het idee voor Stichting Matta. Ons startpunt is vanuit verschillende disciplines ( dans en theater) en dat kan versterken, maar ook schuren. En laat dat nou net zijn wat mij intrigeert en inspireert. Onze ideeën kregen vorm door een doelstelling voor de stichting te concretiseren. Een doelstelling die kaders, maar ook vrijheid geeft en die vooral ons past.”