Over Stichting Matta

Matta is nuchter, heeft humor, zoekt de grenzen op, maakt verbindingen, blijft bij zichzelf, verbaast en verrast. Matta staat in de wereld.

Visie

Het ontwikkelen en uitvoeren van interdisciplinaire kunstprojecten vanuit een theatraal en / of dansant oogpunt, waarbij kunst toegankelijk wordt gemaakt voor de maatschappij zonder haar artistieke kracht te verliezen

Stichting Matta bereikt haar doel door:

• Verschillende kunstdisciplines met elkaar te laten communiceren.

• Vanuit maatschappelijke thema’s te werken.

• Met jonge makers en talentvolle studenten samen te werken ( wij bieden stageplekken, oa aan CodArts en ArtEZ)

• Ontmoetingen aan te gaan met verschillende doelgroepen en locaties.  ( bv voorstellingen voor/met doven, kinderen, maar ook op bijzondere locaties, zoals kroegen, loodsen, kerken en dijken.

Matta bestaat uit:

Artistiek team, Dans: Okke Braaksma

Van jongs af aan was hij bezig met toneelspelen. Na veel kunstuitlatingen uitgeprobeerd te hebben vond hij zijn passie in dans. Tijdens zijn opleiding op de Fontys Dansacademie in Tilburg begon hij met het maken van voorstellingen, vaak in samenwerking met componisten en muzikanten.

Artistiek team, Theater: Floortje Bras

Afgestudeerd aan ArtEZ en sindsdien werkzaam als kunstdocent, trajectbegeleider, actrice en regisseur/theatermaker. Al sinds haar studie op zoek naar écht theater met een maatschappelijke insteek, zonder dat het met een wijzend vingertje is. Zoekt de grenzen op van het theater. Wanneer is iets theater en wanneer spreek je ineens van een kunstproject?

Zakelijk Leider: Daphne Straatman

“In mijn dagelijks werk als dramadocent probeer ik met mijn leerlingen te reflecteren op wie zij zijn als mens en op zoek te gaan naar hun kwetsbaarheid. Kwetsbaar durven zijn, zoeken naar de verbinding tussen mensen en verschillende kunstdisciplines, authentiek en een tikkie rebels. Dat is waar Stichting Matta voor staat. Iets waar ik mij als toekomstig zakelijk leider zeker in kan vinden.”

Kostuumontwerper: Jacko Schouten

Castleden: We stellen onze casts altijd samen met kunstenaars en artiesten uit de verschillende kunstdisciplines. We werken samen met zowel professionele artiesten, alswel met getalenteerde kunststudenten. Met de volgende artiesten hebben we oa samengewerkt:

Theater: Ingrid Koek, Joske de Koning, Daphne Straatman

Dans: Shaquille George, Julia Gomez, Merle Schiebergen, Liza Wallerbosch, Elysia Mc Mullen, Elena Lachininoto, Sarah Prescimone, Rose Sall Sao, Conor Doherty, Ricardo Afanador, Evangelis Biskas, Tommy Phan, Anouk van der Laan

Muziek: Isaac Poels, Frans Scholten, Rianne Wilbers, Michiel Ceulemans, Mirthe de Jonge, Renee Brunt, Tessa van Buuren

Vormgeving: Bas Strunk ( audiovisueel), Willemijn (kap&grime), Jochem Braaksma (website)

Tekst: Esther Porcelijn

Waarom Matta?

Matta is een afgeleide van Mattha Grietje de Jong, oftewel de oma Mats van Floortje en Okke.

Een krachtige, ruimdenkende vrouw, die met humor en relativering de confrontatie niet schuwt. Die in mensen gelooft om wie ze zijn. Die jongetjes opmaakt tot prinsesjes, die in achtbanen gaat, vrijwilligerswerk doet, geniet van het zwanenmeer, maar ook van een klucht. Die kunst niet altijd snapt, maar er wel de meerwaarde van in ziet.

Een vrouw, die ons inspireert tot het maken van onze eigen keuzes, het zoeken naar verbindingen, tussen kunstdisciplines en verschillende doelgroepen.

Daarnaast worden we geïnspireerd, door de mensen, wereld en kunst om ons heen. Zoals dat van de kunstenaars naamgenoten Gordon Matta Clark en zijn vader Roberto Matta.